-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12805 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

تقليد در دين واجب است يا مستحب؟



اگر شخص مجتهد باشد يا طريق احتياط در احكام را بداند لازم نيست تقليد كند اما در غير اين دو صورت بايد از مجتهد جامعالشرايطي تقليد نمايد. قرآن كتاب آسماني و محكمترين سند اسلام است ولي همين قرآن، ما را به اطاعت از پيامبر اولوالامر فرمان داده است. حال آيا اطاعت از پيامبر (ص) فرمان خدا نيست؟ اگر فرمان خدا است، پس بايد گفتههاي پيامبر (ص) را پذيرفت. خود آن حضرت فرموده است: من دو چيز گرانبها را بين شما ميگذارم: كتاب خدا و عترت خود. پس بايستي كتاب خدا و عترت آن حضرت را مقتدا قرار داد و نبايد بين اين دو جدايي و فاصله انداخت. حال چگونه ما با اين دو آشنا شويم و وظايف خود را از كتاب و سنت استخراج كنيم؟ آيا به متخصصي در اين زمينه نياز نيست؟ مگر هه ميتوانند سالها در علوم قرآن، تفسير، فقه، اصول، رجال و دهها علم ديگر متبحّر گردند تا بتوانند احكام الهي را استخراج كنند؟ خود قرآن، صدها آيات محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقيّد و... وجود دارد، آيا هر كسي ميتواند بدون مراجعه به دانشمندان قرآني،معاني و مفاهيم اين آيات پي ببرد؟ و... پس بايستي گروهي مسؤوليت اين كار را بر عهده بگيرند و همانگونه كه مردم در بسياري از امور، از متخصصان آن رشته پيروي ميكنند، در اين موضوع نيز از مجتهد تقليد كنند. در نامههاي امام زمان (عج) به علي بن محمد سمري آمده است كه فرمود: و اما من كان من الفقها صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا لهواه مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه. هر كدام از فقيهان كه بر نفس خود مسلط و پاسدار دين الهي و مخالف هواي نفس بود و در كارها فقط طاعت از خدايش را ملاك كار قرار داد بر مردم لازم است او را مرجع و مقلد خود قرار دهند و از او تقليد كنند. پس تقليد از مرجعي بيدار و آگاه كه حصن اسلام است و در مقابل دشمنان اسلام از دين پاسداري ميكند ربطي به صفويها ندارد. البته در دوره حكومت صفويها مرجعيت شيعه از آزادي عمل بيشتري برخوردار شد و توانست در رشد و گسترش فرهنگ غني اسلام گام بلندتري بردارد.

براي آگاهي بيشتر ر. ك: منابع فقه محمد تقي جعفري و وظايف شيعه در عصر غيبت

















مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.